Sering saya cuba mengelak daripada membuat tempahan tiket penerbangan untuk orang lain kecuali jika tiada pilihan. Saya ini jenisnya cuai dan membuat kerja pantas tanpa semakan. Susah mengubah perangai sebegini kerana ia bagai sebati. Menempah tiket ialah urusan melibatkan duit dan sudah banyak kali kecuaian saya memakan diri. Sudah banyak kali duit saya ditelan tanpa belas kasihan dalam proses menempah tiket orang lain!
Tetapi azam saya sehari dua ini ialah mahu memberi dan terus memberi. Saya tidak lagi mahu menjadi manusia yang mementingkan diri sendiri. Saya mahu berubah seiring usia yang bertambah.
Sahabat guru saya kebetulan ada kursus di Langkawi April ini. Dia meminta bantuan saya untuk menempah tiket Air Asia untuknya. Saya sudi, tetapi saya mohon dia berada bersama-sama saya sewaktu tempahan dibuat untuk mengelak kesilapan.
Tadi, kami sama-sama melakukannya.
Sehabis beringat saya mengetuk papan kekunci komputer itu walaupun saya berdebar. Sememangnya begitu, sentiasa saya berdebar apabila melakukannya.
Apalah daya yang ada, saya tetap cuai.
Tempahan saya yang pertama gagal sewaktu menekan butang bayaran di perbankan online. Saya lupa untuk melihat sama ada wang saya diambil atau tidak dari akaun terlebih dahulu, sebaliknya terus mengulang tempahan.
Rupanya tempahan saya yang pertama tadi berjaya dan saya telah membayar untuk tiket yang sama sebanyak dua kali! Aduh!
Perasaan saya mula berbaur. Mahu marah, tetapi pada siapa?
Saya melayari enjin Google untuk mencari penyelesaian. Air Asia rupanya tidak menyediakan khidmat telefonis sebaliknya hanya e-form untuk saya isi. Berkali-kali mengisi masih salah dan ditolak!
RM349.24 yang ditelan itu masih tidak mampu saya gapai kembali. Apa pun saya memohon Allah memberi yang terbaik. Jika ia milik saya, pulangkanlah. Jika ia bukan rezeki saya, saya redha.
Sent from my Samsung Galaxy smartphone.
No comments:
Post a Comment