Peperiksaan kini sudah menjadi satu pertandingan, bukan lagi kayu ukur pencapaian. Nilainya sudah dimaterialkan, setaraf dengan peraduan yang ada menang dan kalah.
Yang cemerlang dirai umpama pemenang dan yang kurang cemerlang menangis dalam rasa kekalahan.
Bukankah ujian itu untuk mengukur prestasi murid-murid sahaja? Jika cemerlang akademik, teruslah melangkah menuju arah bidang yang diminati. Jika kurang cemerlang pun, masih banyak bidang untuk diterokai selain akademik. Lemah akademik tetapi cemerlang kemahiran lain tentunya sesuatu yang perlu dibanggakan juga. Bidang fesyen, elektronik, mekanik, kulinari, muzik, senilukis, dan pelbagai lagi perlu ada ahlinya juga. Bukan hanya doktor, jurutera, peguam, akauntan dan arkitek sahaja yang negara kita perlukan.
Didiklah anak-anak kita tentang dunia yang luas dengan kepelbagaian kerjaya. Cungkillah minat dan bakat mereka supaya hala tuju pendidikan mereka sesuai dengan keupayaan yang ada.
Beritahu mereka, upsr itu kepentingannya tidak setinggi keindahan akhlak dan budi pekerti. Ia ujian pencapaian sekolah rendah, dan jika tidak cemerlang pun kalian masih boleh melangkah meneruskan pengajian ke peringkat seterusnya dengan pilihan yang pelbagai. Bukan hanya sbp dan mrsm menjadi tempat kalian memahami asas kehidupan yang penuh dengan jutaan ranjau ini. Yang lebih penting ialah bagaimana kalian menjaga keimanan dan memupuk kekuatan jiwa, tidak kira di ceruk rantau mana pun kalian belajar. Tidak kira bidang akademik atau bidang kemahiran.
Ini tidak. Seawal usia belasan tahun mereka ditekan untuk satu kecemerlangan yang kadang-kadang tidak asli pun. A yang mereka miliki terhasil kerana mereka diminta bertungkus lumus melakukan pelbagai latihan soalan ramalan, teknik menjawab dan kaedah-kaedah lain dan bukan pemahaman konsep dan aplikasi ilmu dalam kehidupan seharian. Tiba di peringkat yang lebih tinggi, mereka semakin terkial-kial untuk terus cemerlang kerana A yang mereka bawa dari upsr bukan A tulen.
Itu yang saya khuatir. Sungguh!
Saya guru di sekolah menengah yang sering berhadapan dengan fenomena murid yang mendapat A lurus dalam upsr tetapi konsep asas matematik pun tidak kukuh. Dari mana datangnya A itu? Musykil juga. Di tingkatan lima, mereka masih perlu diasuh untuk memahami konsep pecahan, perpuluhan, integer, luas, perimeter pada hal itu asas yang dipelajari di sekolah rendah dan mereka lulus gred A dalam Matematik. Pelik?
Bukan mahu bersangka-sangka, tetapi kita sudah ketepikan banyak nilai murni dan integriti demi sebuah kemenangan dalam pertandingan peperiksaan. Kita jadikan A sebagai matlamat, pada hal ilmu bukan diukur dalam masa dua jam menjawab soalan di dewan.
Allahu a'lam.
No comments:
Post a Comment