Saturday, June 15, 2019

Kisah Punch Card

Selamat kembali bekerja, sahabat. Sembilan belas hari kami di Kelantan bercuti, memang nikmatnya tidak terkata namun jauh di sudut hati ada juga rasa rindu untuk kembali bekerja. Sungguh!

Lalu pagi Isnin itu, Syawal baru melangkah ke hari yang keenam, kami pula mula melangkah ke sekolah.

Seronok, dan rindu pun terubat. Tetapi ada kisah yang sedikit tidak enak.

Seorang rakan guru saya - lelaki - mengirim pesanan lewat WhatsApp meminta saya tolong ketipkan kad kedatangannya pada pagi 10 Jun itu. Katanya, dia tidak ke sekolah dan mengambil cuti CRK tetapi cutinya bermula 11Jun selama dua hari, sehingga 12 Jun. Dia mahu menghantar anaknya temuduga di UTM Skudai. Kelasnya dia mahu saya buat relief. Maksudnya, dia tiada di sekolah pada 10 Jun itu tetapi mahu direkod sebagai hadir bertugas. Katanya Pengetua sudah memberi kebenaran.

Saya sedikit cuak. Bolehkah begitu? Mahu bertanya banyak, saya tidak pandai. Saya cuma membalas ok sahaja walaupun hati saya tidak rela.

Dan pagi Isnin 10 Jun itu, saya maklumkan kepada Puan PKP tentang perkara ini kerana khuatir jika berlaku sesuatu yang buruk saya turut terpalit. Puan PKP mengambil maklum dan akan bertindak - saya harap dengan penuh kewajaran. Kad kedatangan rakan saya itu tetap saya ketip kerana itu janji saya padanya.

Semalam, 13 Jun, rakan saya itu kembali bertugas. Sebaik tiba di sekolah, sapaan pertamanya pada saya ialah "Ti, ketip tak kad saya?" 

Dia mungkin sudah nampak ketipan saya di kadnya yang tertera jam 7.39 pagi. Memang saya ketip lewat kerana saya sedikit teragak-agak untuk melakukannya. Saya pun menjawab, "ya saya ketip tapi lewat sebab saya lupa."

Seterusnya hari berlalu seperti biasa sehinggalah pada jam 9.30 pagi dia tiba-tiba datang ke tempat saya dan berkata, 

"Ti, Kak Han (PKP) tanya saya tadi, kenapa suruh Ti ketip kad hari Isnin baru ni?"

Terkejut saya. Tidak sangka pula saya PKP boleh sejujur itu bertanya. Bukankah dia patut menyembunyikan identiti pengadu iaitu saya? Sepatutnya PKP bertanya begini, "saya tengok kad cikgu diketip hari Isnin baru ni tapi cikgu tiada di sekolah. Kenapa begitu cikgu?" Bukankah itu lebih profesional dan melindungi pengadu?

Pun saya tenang sahaja dan menjawab, "saya kan ketip lewat sebab lupa, masa saya masuk pejabat nak ketip tu PKP ada di situ. Dia nampaklah saya ketip kad cikgu."

Dan jawapan saya itu diterima. 

Tidak perlulah saya panjangkan lagi kisah ini. Moralnya yang mahu saya kongsi ialah:

1. Sebagai penjawat awam, integriti perlu diutamakan. Jika perlu cuti panjang melebihi dua hari, bincanglah elok-elok dengan pentadbir. Mereka boleh meluluskan jika memang kita memerlukan. Jangan berbohong seolah kita hadir, sedangkan kelas kita guru lain yang ganti. Tidak adil begitu, malah Allah marah.

2. Menghantar anak tidak salah, tetapi sebagai ibu bapa didiklah anak untuk berdikari. Usia anak sudah lebih 20 tahun tetapi masih dihantar ibu bapa untuk apa tujuan sekali pun rasanya sudah keterlaluan. Anak-anak perlu berdikari dan yakin diri tanpa menyusahkan ibu bapa. Kemudahan awam banyak, boleh sahaja biarkan anak pergi sendiri.

3. Pentadbir perlu bijak menangani masalah atau kes yang timbul. Identiti pengadu perlu dirahsiakan demi kesejahteraan sekolah. Saya hairan kenapalah pentadbir-pentadbir di sekolah saya ini sentiasa membakar perasaan saya. Tidak mampu berfikirkah mereka ini? Lalu mengapa mereka terpilih menjadi pentadbir?

4. Saya bukan mengkhianati rakan yang meminta tolong, tetapi saya bertindak atas landasan kebenaran. Kelemahan saya ialah saya tidak pandai menolak permintaan sesiapa pun walaupun permintaan itu salah. Selepas ini saya mesti berubah dan perlu lebih berani.

Sekian.

No comments:

Post a Comment