Wednesday, September 13, 2017

Daya

Tinggal tidak sampai dua bulan sahaja lagi peperiksaan besar yang dinantikan akan bermula. Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), yang kami kenali juga sebagai Sijil Paling Mahal ini sememangnya sangat penting untuk pendidikan di Malaysia. Tanpa UPSR, tanpa PMR (atau PT3 sekarang) seorang pelajar masih boleh meneruskan pengajian tetapi tanpa SPM, hanya institusi swasta yang tidak diiktiraf sahaja yang akan menerima. Bukankah ia menjadi sesuatu yang mahal? Sekurang-kurangnya di Malaysia.

Syarat untuk lulus SPM mudah sahaja, lulus mata pelajaran Bahasa Melayu dan Sejarah, maka layaklah pelajar itu menerima sijil. Jika tidak, hanya pernyataan keputusan sahaja yang akan dikeluarkan dan ia tidak laku di mana-mana pun jua.

Pagi ini, saya melangkah ke kelas Tingkatan 5 Ibnu Nafis untuk meneruskan tugas saya menjelang peperiksaan SPM ini. Semua pelajar sudah sedia menanti dan saya mengedarkan soalan Matematik Model SPM Kertas 2 Bahagian A sebagai latihan ulangkaji hari ini. Saya beri mereka masa dua puluh minit untuk menjawab lima soalan tersebut, dan bakinya empat puluh minit lagi untuk perbincangan.

Pun, mereka ini bukanlah mampu. Saya tahu itu. Semua perlu dibimbing dan ditunjuk ajar berkali-kali kerana keupayaan mereka sangat terhad. Mereka pelajar kelas kedua akhir, jadi apalah yang boleh saya jangkakan tanpa bantuan seteliti mungkin?

Sewaktu perbincangan, saya bukan sahaja memberi mereka kaedah menjawab tetapi juga kaedah mengira menggunakan kalkulator.

“Ok, kamu tekan kalkulator macam ni. Lapan kuasa dua tambah lima belas kuasa dua, lepas tu sama dengan.” Saya memberi arahan penuh terperinci.

“Cikgu, ulang semula, tak sempat ni!”

Saya ulang.

“Dah dapat jawapan tu, tekan punca kuasa dua pula,” saya bersuara selantang yang boleh.

“Hah? Apa tu?”

“Punca kuasa dua! Ada kat button kalkulator kamu tu. Tak nampak?” Geram pula saya bila punca kuasa dua pun tak tahu.

“Mana? Simbol dia macam mana cikgu?”

Saya lukis di papan tulis tanda punca kuasa dua. Tak jumpa juga dia. Aduh! Saya merapati pelajar ini da menunjukkan simbol itu di kalkulatornya. Dia lantas menekan.

“Syntax error cikgu!”

Saya mengeluh dan menggeleng. Jika boleh mahu menggaru kepala tetapi saya bertudung pula. Sudah satu-satu saya beri arahan, masih salah tekan lagi!

“Tengok sini.” Saya menekan kalkulatornya satu persatu, dan dia memerhati. Jadi. Jawapannya tujuh belas.

Dia tersengih.

Begitulah. Kadang-kadang benda kecil begini amat mencabar kesabaran saya. Mereka ini sangat perlahan sehingga menekan kalkulator pun perlu dinotakan dalam buku. Pun saya tidak pernah mahu berputus asa. Mereka tetap anak-anak didik saya yang saya kasihi. Saya tidak mahu kekurangan mereka itu mengganggu semangat saya untuk terus membantu, walaupun ada kalanya saya rasa seperti tidak berdaya.

Semoga mereka berjaya juga di dunia dan di akhirat, walaupun SPM mereka tidak semegah mana. Dunia ini luas anak-anakku. Jangan sempitkannya, laluilah jalan pilihanmu dengan penuh keimanan. Semoga Allah redha.

No comments:

Post a Comment