Esok akan bermulalah peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2010, yang akan berlangsung selama lima hari dan tamat pada minggu hadapan. Selamat menjawab peperiksaan ini buat calon-calon PMR di seluruh negara. Peperiksaan ini satu peperiksaan penting tetapi bukanlah penentu segalanya. Semoga mendapat keputusan yang selayaknya, dan jangan putus asa...
Mengimbas kenangan 23 tahun lalu...
1987 merupakan tahun saya menghadapi peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP, yang kini dikenali sebagai PMR). Lapan mata pelajaran saya duduki iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Pendidikan Islam, Geografi, Sejarah dan Perdagangan.
Sebagai pelajar asrama penuh, tiada tuisyen berbayar yang saya hadiri. Segalanya bergantung seratus peratus pada guru-guru mata pelajaran dan diri sendiri. Saya masih ingat guru-guru saya pada tahun itu. Bahasa Melayu - En. Mohd Nor Che Lah, Bahasa Inggeris - Mr. Mazlan, Matematik - Cik Zanariah, Sains - Cik Nik Rohimah, Pendidikan Islam - Ustaz Mustaffa Dahrun, Geografi - Allahyarham En. Mohd Zari, Sejarah - En. Ab Razak dan Perdagangan - En. Mustafar Che Mat. Mereka sangat gigih membimbing dan mendidik kami 160 orang calon SRP 1987 tanpa pernah mengenal jemu dan penat.
Dalam usia semuda 15 tahun, saya sebenarnya masih belum faham tentang komitmen terhadap pelajaran. Saya bukan tidak bersungguh-sungguh tetapi ada waktu-waktunya saya gemar bertangguh dan mengutamakan perkara lain. Akibatnya, peperiksaan percubaan SRP saya sangatlah tidak memuaskan hati arwah ayah. Dengan 18 agregat, ayah menganggap keputusan saya itu tidak sepadan dan selayaknya dengan kedudukan saya sebagai pelajar asrama penuh yang terpilih. Padahal, keputusan 18 agregat yang saya peroleh itu tidak menunjukkan prestasi saya yang sebenar. Saya belum begitu bersedia dan saya juga banyak dikelirukan dengan soalan-soalan ciptaan MARA yang agak berbeza dari standard Kementerian Pelajaran. Malah keseluruhannya, hanya seorang pelajar sahaja yang berjaya mendapat 5 agregat waktu itu.
Apabila berdepan dengan peperiksaan SRP sebenar, saya rasa lebih bersedia. Saya tempuhi dengan penuh keyakinan diiring doa yang tidak putus-putus agar Allah memberi saya kelulusan yang baik dan tidak mengecewakan ayah. Alhamdulillah, akhirnya saya dapat juga menggembirakan hati arwah ayah apabila berjaya memperoleh 6A 2B (7 agregat).
Saya meneruskan pelajaran di sekolah yang sama dalam tingkatan empat, dan kali ini dengan cabaran yang lebih hebat lagi. Berdepan dengan 9 mata pelajaran aliran sains bukanlah cabaran enteng yang perlu digalas. Pun sepanjang 1988 saya masih belum meletakkan diri saya pada landasan sebenar. Saya hanyut, saya lalai dan saya ralit dengan kawan-kawan. Pelajaran saya merosot. Saya masih ingat pointer saya waktu itu, hanya 2.19 pada semester pertama dan meningkat sedikit kepada 2.34 pada semester kedua. Teruk!
1989 menjadi medan perubahan diri. Awalnya saya tertekan ditempatkan dalam kelas cemerlang kerana saya tidak cemerlang. Rupanya ukuran cemerlang di sekolah saya hanyalah semata-mata berdasarkan markah Matematik Tambahan sahaja. Kebetulan itulah mata pelajaran yang memberikan markah tinggi buat saya maka terpaksalah saya akur untuk turut bersaing dalam kelas hebat itu. Kecut perut saya melihat Zamzila, Juli, Opie, Fadzli, Maizan, Azni... Mereka semua top ten!
Hikmahnya, saya mula kembali pada diri dan meletakkan sasaran saya untuk turut mengekori mereka. SPM 1989 akhirnya saya tempuhi dengan pelbagai rasa kerana setamatnya peperiksaan itu MRSM Kuala Terengganu hanya akan menjadi sejarah dalam lipatan kenangan.
Mac 1990, saya menerima keputusan SPM dengan linangan air mata. Terima kasih Tuhan! Rahmat-Mu tidak terduga. Saya bukanlah pelajar terbaik tetapi keputusan 6A 3B (9 agregat) yang saya peroleh mampu menyejukkan hati emak dan ayah yang tidak pernah jemu memberi perangsang - material atau spiritual.
Benarlah, setiap yang berlaku ada hikmahnya. Kesukaran saya menyesuaikan diri dalam kelas 1989 rupanya cuma ujian sementara. Bersama mereka saya lebih kenal diri sendiri. Alhamdulillah.
Mengimbas kenangan 23 tahun lalu...
1987 merupakan tahun saya menghadapi peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP, yang kini dikenali sebagai PMR). Lapan mata pelajaran saya duduki iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Pendidikan Islam, Geografi, Sejarah dan Perdagangan.
Sebagai pelajar asrama penuh, tiada tuisyen berbayar yang saya hadiri. Segalanya bergantung seratus peratus pada guru-guru mata pelajaran dan diri sendiri. Saya masih ingat guru-guru saya pada tahun itu. Bahasa Melayu - En. Mohd Nor Che Lah, Bahasa Inggeris - Mr. Mazlan, Matematik - Cik Zanariah, Sains - Cik Nik Rohimah, Pendidikan Islam - Ustaz Mustaffa Dahrun, Geografi - Allahyarham En. Mohd Zari, Sejarah - En. Ab Razak dan Perdagangan - En. Mustafar Che Mat. Mereka sangat gigih membimbing dan mendidik kami 160 orang calon SRP 1987 tanpa pernah mengenal jemu dan penat.
Dalam usia semuda 15 tahun, saya sebenarnya masih belum faham tentang komitmen terhadap pelajaran. Saya bukan tidak bersungguh-sungguh tetapi ada waktu-waktunya saya gemar bertangguh dan mengutamakan perkara lain. Akibatnya, peperiksaan percubaan SRP saya sangatlah tidak memuaskan hati arwah ayah. Dengan 18 agregat, ayah menganggap keputusan saya itu tidak sepadan dan selayaknya dengan kedudukan saya sebagai pelajar asrama penuh yang terpilih. Padahal, keputusan 18 agregat yang saya peroleh itu tidak menunjukkan prestasi saya yang sebenar. Saya belum begitu bersedia dan saya juga banyak dikelirukan dengan soalan-soalan ciptaan MARA yang agak berbeza dari standard Kementerian Pelajaran. Malah keseluruhannya, hanya seorang pelajar sahaja yang berjaya mendapat 5 agregat waktu itu.
Apabila berdepan dengan peperiksaan SRP sebenar, saya rasa lebih bersedia. Saya tempuhi dengan penuh keyakinan diiring doa yang tidak putus-putus agar Allah memberi saya kelulusan yang baik dan tidak mengecewakan ayah. Alhamdulillah, akhirnya saya dapat juga menggembirakan hati arwah ayah apabila berjaya memperoleh 6A 2B (7 agregat).
Saya meneruskan pelajaran di sekolah yang sama dalam tingkatan empat, dan kali ini dengan cabaran yang lebih hebat lagi. Berdepan dengan 9 mata pelajaran aliran sains bukanlah cabaran enteng yang perlu digalas. Pun sepanjang 1988 saya masih belum meletakkan diri saya pada landasan sebenar. Saya hanyut, saya lalai dan saya ralit dengan kawan-kawan. Pelajaran saya merosot. Saya masih ingat pointer saya waktu itu, hanya 2.19 pada semester pertama dan meningkat sedikit kepada 2.34 pada semester kedua. Teruk!
1989 menjadi medan perubahan diri. Awalnya saya tertekan ditempatkan dalam kelas cemerlang kerana saya tidak cemerlang. Rupanya ukuran cemerlang di sekolah saya hanyalah semata-mata berdasarkan markah Matematik Tambahan sahaja. Kebetulan itulah mata pelajaran yang memberikan markah tinggi buat saya maka terpaksalah saya akur untuk turut bersaing dalam kelas hebat itu. Kecut perut saya melihat Zamzila, Juli, Opie, Fadzli, Maizan, Azni... Mereka semua top ten!
Hikmahnya, saya mula kembali pada diri dan meletakkan sasaran saya untuk turut mengekori mereka. SPM 1989 akhirnya saya tempuhi dengan pelbagai rasa kerana setamatnya peperiksaan itu MRSM Kuala Terengganu hanya akan menjadi sejarah dalam lipatan kenangan.
Mac 1990, saya menerima keputusan SPM dengan linangan air mata. Terima kasih Tuhan! Rahmat-Mu tidak terduga. Saya bukanlah pelajar terbaik tetapi keputusan 6A 3B (9 agregat) yang saya peroleh mampu menyejukkan hati emak dan ayah yang tidak pernah jemu memberi perangsang - material atau spiritual.
Benarlah, setiap yang berlaku ada hikmahnya. Kesukaran saya menyesuaikan diri dalam kelas 1989 rupanya cuma ujian sementara. Bersama mereka saya lebih kenal diri sendiri. Alhamdulillah.
Ingat x tarikh ambil srp pada tahun 1987 tu...
ReplyDeleteTarikh tepat tak berapa ingat, tapi sekitar awal Oktober.
DeleteApakah syarat (apa mata pelajaran wajib) untuk lulus SRP masa itu sebelum ke Tingkatan 4?
ReplyDeleteIngat kah subjek SRP tahun 1990
ReplyDeleteSetahu saya SRP 1987 ada A1 A2 C3 C4 C5 C6 P7 P8 F9...camna boleh dapat 6A 2B?
ReplyDelete