Tiba-tiba dia datang memberitahu saya yang dia mahu memantau aktiviti pengajaran saya di dalam kelas pada minggu hadapan.
Ya Tuhan!
Sudah lebih lima belas tahun saya menjadi guru, tidak pernah sekali pun saya dipantau oleh mana-mana individu. Memang di atas kertas, pemantauan itu wajib tetapi selalunya pihak pentadbir hanya memantau secara rahsia, atau secara sepintas lalu. Dengan melihat dari jarak jauh, atau memeriksa buku rekod pengajaran guru, atau menilik-nilik buku latihan murid-murid.
Kali ini saya gagal mengelak. Saya perlu bersedia.
Matematik Tambahan Tingkatan Lima, topik Fungsi Trigonometri.
Mujur juga topik Vektor telah selesai. Jika tidak, terkial-kial juga saya untuk menyediakan diri kerana Vektor itu bukan jiwa saya. Jiwa saya Matematik Tulen - bukan Mekanik, bukan Statistik. Lalu Trigonometri sangat memenuhi keperluan itu. Sekurang-kurangnya.
Murid-murid tingkatan lima ini sebenarnya sudah ada asas trigonometri yang telah mereka pelajari sewaktu di tingkatan tiga dan empat dahulu. Sin, kos dan tan telah pun mereka hafal nisbahnya. Bentuk graf trigonometri juga telah mereka kenali pada kelas Matematik Tingkatan Empat. Jadi tugas saya hanya memanjangkan lagi pengetahuan mereka.
Pagi 22hb April. Saya melangkah yakin ke Tingkatan 5 IBS. Berbekalkan pengetahuan di dada dan sedikit persediaan mental, saya membuka lembaran pengajaran.
Beberapa minit kemudian, dia tiba. Murid-murid memberi salam, dan dia mengambil tempat di meja belakang.
Saya cuba berlagak normal. Saya mengajar seperti biasa, tanpa rasa ragu atau kelu. Mujur murid-murid saya memberi kerjasama yang sangat baik. Saya dibantu dengan penyertaan aktif mereka dalam mengutarakan soalan dan masalah.
Alhamdulillah, saat dia melangkah keluar kira-kira setengah jam sebelum proses pengajaran saya berakhir, saya tahu dia bakal memberi reaksi positif.
Usai pengajaran itu, saya terus menuju ke biliknya. Dia menyambut dengan senyuman manis dan menghulur sedikit ulasan. Saya berpuas hati dengan profesionalisme miliknya.
Saat ini, saya sudah lega.
Pagi 22hb April. Saya melangkah yakin ke Tingkatan 5 IBS. Berbekalkan pengetahuan di dada dan sedikit persediaan mental, saya membuka lembaran pengajaran.
Beberapa minit kemudian, dia tiba. Murid-murid memberi salam, dan dia mengambil tempat di meja belakang.
Saya cuba berlagak normal. Saya mengajar seperti biasa, tanpa rasa ragu atau kelu. Mujur murid-murid saya memberi kerjasama yang sangat baik. Saya dibantu dengan penyertaan aktif mereka dalam mengutarakan soalan dan masalah.
Alhamdulillah, saat dia melangkah keluar kira-kira setengah jam sebelum proses pengajaran saya berakhir, saya tahu dia bakal memberi reaksi positif.
Usai pengajaran itu, saya terus menuju ke biliknya. Dia menyambut dengan senyuman manis dan menghulur sedikit ulasan. Saya berpuas hati dengan profesionalisme miliknya.
Saat ini, saya sudah lega.
No comments:
Post a Comment