Sunday, September 06, 2015

Abad 21

Jam menghampiri 9.40 pagi. Saya bersiap-siap untuk ke dewan kerana waktu untuk saya mengawas peperiksaan sudah tiba. Tiba-tiba telefon berdering. Gambar Pn. Hjh. Wan Shuraya, PKP yang saya hormati tertera di skrin telefon saya. Pantas saya menjawab.

"Ti, lepas ni Ti ada kelas dengan 4 IBK kan?" Suaranya jelas di hujung talian.

"Ya, pukul 10.20 nanti."

"Ti bawa budak-budak ke kelas Abad 21 ya.."

"Err.. boleh, tapi kenapa ya Kak Su?"

"Ada Prof dari POKB datang ni. Dia nak tengok pengajaran abad 21. Ti boleh kan?"

Subhanallah! Saya rasa mahu pengsan! Tanpa persediaan, apa yang boleh saya lakukan?

"Kak Su, saya minta maaf... saya tak ready. Macam mana saya nak buat?"

"Tak ready tak apalah.."

Aduh!

Kadang-kadang, menjadi guru zaman kini tidak semudah yang saya harapkan. Semua benda sudah diletakkan piawaian maka kita sudah tidak mampu lagi menggunakan ilmu yang kita pelajari sewaktu di universiti dahulu. Jika mengajar, perlu mengikut piawaian abad 21 yang saya sendiri pun tidak tahu bagaimana. Yang saya tahu, kelas abad 21 yang disiapkan di aras 2 bangunan sekolah ini memiliki kemudahan internet, ada TV, ada coffee corner dan susun atur meja yang berbeza. Itu sahaja.

Saya berkhayal lagi.

Bagaimana boleh saya memperkenalkan konsep pembezaan prinsip pertama dengan kaedah abad 21 ini? Bolehkah saya melayari internet mencarinya di youtube dan meminta murid mendengar dan memberi respon? Begitukah?

Pada hal, sejak tujuh belas tahun yang lalu saya menggunakan papan hitam dan kapur (kini papan putih dan marker) untuk menerangkan prinsip pertama tanpa gagal. Murid saya tahu bagaimana menjelmakan dy/dx menggunakan kaedah prinsip pertama itu apabila saya menerangkan dan mereka mencuba. Apa perlu lagi abad 21?

Susah juga saya mahu faham.


No comments:

Post a Comment