Tiba-tiba tekak saya teringin mahu makan ikan siakap kukus limau pada suatu malam minggu lepas. Saya mengajak suami keluar makan di restoran ikan bakar yang baru dibuka berhampiran rumah kami. Khabarnya banyak sajian enak-enak di situ dan saya mahu mencuba.
Usai solat maghrib, kami terus ke sana. Hujan yang turun renyai-renyai tidak menghalang keinginan kami mengotakan impian selera kami.
Setiba di situ, pelayannya terus menghampiri kami untuk mengambil order. Dengan tidak sabar saya meminta ikan yang saya mahu itu.
"Ikan tiada malam ni, kak. Tukang masak kami cuti lagi, raya..." Ujarnya.
Agak kecewa saya tetapi tidak mengapalah. Tiada rezeki, saya memujuk diri sendiri. Lalu saya meminta chicken chop yang diasingkan sos lada hitamnya dan segelas jus epal susu. Suami saya juga meminta yang sama tetapi diteman air jus nenas.
Sabar menunggu, mengharap yang terbaik dari mereka.
Tidak lama, air kami tiba. Eh, jus epal saya tidak diletak susu! Biarlah. Saya minum saja. Malas mahu komplen.
Beberapa minit kemudian pelayan itu datang ke meja kami.
"Kak, chicken chop tu dah dicurah sos. Tukang masak tu tak dengar saya cakap tadi mahu sos asing. Tak apa ke?"
Aduh! Saya memandang suami, dan suami dalam nada tidak berapa ceria hanya mengiakan. Sempat suami saya memaklumkan jus epal saya tiada susu tetapi pelayan itu cuma mendengar dan berlalu.
Harapan kami tidak terkota tetapi kami tetap menikmati chicken chop yang basah dengan sos itu yang bukan kegemaran kami.
Peniaga kita begitulah. Hak pelanggan tidak pernah ada dalam kamus mereka. Jika dia belajar etika perniagaan yang betul, apabila menyedari tukang masak silap, dia kena arahkan untuk buat yang lain, seperti yang kami minta. Yang silap itu boleh sahaja disimpan sebentar kerana akan ada pelanggan lain yang meminta menu itu nanti. Atau simpan sahaja untuk dimakan sendiri kerana silap itu di pihak mereka. Tidak perlu bertanya kami mahu atau tidak kerana itu bukan yang kami pesan. Pun bila ditanya, kami tentu tidak tergamak untuk menolak.
Sama juga dengan jus epal saya. Apabila sudah dimaklum kesilapan, tukar sahaja dengan yang baru, atau jika saya sudi menerima yang silap itu, betulkanlah harga dalam bil.
Pun, mana boleh mereka berbuat begitu kerana nanti mereka rugi. Kami makan dengan rasa tidak puas hati dan apabila membayar, bil kami tertulis jus epal susu yang tentunya berbeza harga dengan jus epal yang saya minum itu. Biarpun hanya lima puluh sen dan biarpun kami halalkan, tetapi di pihak mereka sangat tidak beretika.
Wahai saudara seislamku, jika mahu berniaga biarlah berilmu. Bukan hanya dengan ikut-ikutan sahaja. Bukan mengejar untung semata-mata. Carilah juga keberkatan di dalamnya.
Sent from Samsung Mobile
No comments:
Post a Comment