Ini tulisan Ustaz Hasrizal dalam media Facebooknya "My Learning Journey" bertarikh 2 Oktober 2019.
Simpan di sini untuk dibaca berkali-kali.
-------------------------------------
"Bolehkah berjaya dalam hidup kalau tak lulus SPM?"
Jawapannya bukan ya, bukan tidak.
Selepas saya tanya soalan ini, ada pelajar kata boleh, ada pelajar kata tak boleh. Mereka berhujah, Tan Sri Boon Siew big boss Honda tak ada SPM pun tapi jutawan dan kaya raya. Saya tanya, kalau Boon Siew tidak miskin dan mampu ke sekolah, rasanya dia akan ke sekolah ke tidak?
Dia kaya dan berjaya, bukan sebab dia tak ada SPM. Dia tidak ada SPM sebab dia orang susah. Tak mampu sekolah. Jadinya, walaupun tanpa SPM, dia adalah seorang yang rajin berusaha, bekerja keras. Dan itu kualiti kehebatan dia.
Maknanya, kalau berusaha bersungguh-sungguh, belajar dengan bijak, tapi for some reason masih tak dapat A, kita tetap sudah membina kualiti orang yang berjaya di dalam diri.
Tapi kalau tak lulus SPM sebab tidur memanjang, melepak, buang masa, usahkan SPM, buat apa pun semua tak menjadi.
Itulah antara butiran ceramah saya dengan budak sekolah setiap kali saya tanya "boleh ke berjaya dalam hidup kalau tak lulus SPM?" Isi kandungan ceramah itu bukannya "tak apa dapat E asalkan tak stress"
Apabila saya diminta bercakap dengan budak sekolah calon peperiksaan, objektif saya ialah tolong budak-budak tu cari makna peperiksaan itu untuk diri mereka. Sebab manusia ini 'meaning maker'.
Persoalan ini tak berapa penting zaman saya SPM tahun 1992 dahulu sebab masa itu SPM ialah untuk saya, bukan untuk sekolah, PPD atau JPN. Walaupun SRP saya tahun 1990 dapat 8A1, saya masih boleh ambil bidang yang saya suka iaitu sains sosial dan perdagangan yang membolehkan juga saya ambil bahasa Arab di dalam SPM. Saya sebutkan ini supaya anda faham saya bercakap di atas premis pengalaman yang saya analisis. Bukan bergebang kosong.
Tetapi 20 tahun kemudian, benda ni berubah. Sekolah sudah mula gila ranking. Masyarakat sudah mula gila membandingkan keputusan peperiksaan anak-anak. Dulu takat sembang bawah pokok rambutan je. Tapi zaman internet, bendanya dah jadi viral sana sini. Ekoran daripada itu, budak 'pandai' yang minat sastera tak dibenarkan ambil bidang yang tak menguntungkan sekolah. Kena ambil aliran yang sekolah tetapkan. Hak milik (ownership) pelajar ke atas pembelajaran dan dirinya sendiri dinafikan. Itu belum lagi result cemerlang nak masuk vokasional. Layak buat perubatan tetapi pilih nak belajar Syariah.
Apabila budak-budak dipaksa berusaha keras untuk sesuatu yang bagi dia meaningless, formula itu tak menjadi. Salah dari semua segi. Mak ayah boleh paksa anak belajar sampai mata lebam supaya anak boleh jadi doktor. Dia boleh lulus sekolah perubatan dengan paksaan itu. Tetapi dia nak ke jadi doktor? Yang suka dengan kerjanya? Kalau kerja doktor tapi benci kerja itu, apa implikasinya? Saya jumpa profesional yang kata setiap hari lepas habis kerja di akan lalu pintu pejabatnya dengan gaya meludah ke pintu tu sebab dia benci kerjanya. Itu kisah peribadi dia, tetapi ia mendorong saya berfikir.
Sudahlah belajar di sekolah kena paksa aliran apa yang nak dipelajari, keputusan peperiksaan pula adalah untuk KPI dan kebanggaan sekolah dan emak ayah. Habis yang aku sampai sakit tulang belakang study tak habis-habis ini, untuk puaskan hati korang aje ke? Aku macam mana? Itu yang budak-budak itu rasa. Bukan semua. Tapi selalu jumpa. Ramai.
Menggunakan usaha gigih pelajar dan keputusan peperiksaan mereka untuk menilai prestasi guru, prestasi pengetua, prestasi sekolah, prestasi PPD, prestasi JPN, adalah acuan yang menjatuhkan moral pendidikan. Ia adalah formula yang merosakkan polisi pendidikan awam di USA zaman Bush.
Sudahlah SPM dan persekolahan tidak bermakna, kemudian kena pula solat hajat dan baca yasin, puasa, untuk benda yang tiada makna kepada pelajar.
Maka soalan "boleh ke berjaya dalam hidup kalau tak lulus SPM?" itu adalah soalan untuk tolong pelajar cari makna untuk diri mereka sendiri. Supaya mereka boleh ada objektif. Dengan objektif itu mereka lebih bermotivasi dengan motivasi dari dalam diri mereka. Bukan motivasi yang penceramah paksa mereka melalui hype di pentas, melalui menangis dalam gelap, memanipulasi kisah kesusahan mak ayah dan balas jasa mak ayah dengan keputusan SPM. Sedangkan Tuhan pun di dalam al-Quran, timbulkan kisah kesusahan ibu mengandung, bukan supaya taat ibu, tapi supaya bersyukur kepada Allah. Dengan mentaati Allah, kebaikan anak akan turun kepada ibu kepada bapa. Tetapi kita ugut anak-anak dengan susu kita, dengan nasi yang kita suap, dengan yuran yang kita bayar.
Kita dibentuk oleh pengalaman. Dan pengalaman saya bertemu dengan pelajar pintar yang benci emak ayah dengan 1001 sebab, mendorong saya mencari jalan, bagaimana dilema ini boleh diperbaiki.
Bagi anda yang follow tulisan saya mungkin anda ingat kisah yang pernah kongsikan sebelum ini, apabila saya diminta berceramah kepada calon PMR paling teruk dalam sejarah sekolah berkenaan. Saya kunci pintu dewan agar cikgu tak masuk. Sembang hati ke hati. Nak faham kenapa trial PMR teruk bebenor.
"Saya nak buktikan walaupun saya tak lulus PMR saya tidak bodoh!"
"Kerajaan nak hapuskan PMR, buat apa saya bersusah payah untuk benda yang kerajaan pun tahu ia tak berguna."
"Saya minat rugby. Saya nak result PMR yang just nice untuk saya masuk sekolah yang power rugby. Kalau cemerlang nanti parents paksa masuk MRSM."
"Kalau result saya cemerlang pun, mak ayah sibuk. Tak ada siapa nak celebrate kejayaan saya."
Itu antara luahan hati mereka.
Apabila sekolah sibuk dengan ranking, nak memuaskan hati orang dewasa, luahan hati budak-budak ni ada sapa kisah?
Saranan saya:
Tingkatkan nilai pembelajaran. Kurangkan nilai peperiksaan.
Kembalikan peperiksaan kepada fungsi asalnya iaitu menilai prestasi pelajar dan seterusnya menggunakan SPM itu untuk pembelajaran beliau yang berikutnya.
Hentikan penggunakan keputusan SPM sebagai KPI guru, pengetua, sekolah, malah menteri. Itulah racun yang menyebabkan 'A' hilang makna, dan mengurangkan nilai pembelajaran di dalam pendidikan kita.
Bersedia ke untuk berubah, wahai orang dewasa?
(Semua perkara ini sudah secara akademiknya saya masukkan di dalam usul Jawatankuasa Kajian Dasar Pendidikan Negara dan dipulangkan kepada Menteri Pendidikan pada 2 Mei 2019. Jika Menteri Pendidikan inginkan perubahan, adakah ia disambut positif oleh semua?)
No comments:
Post a Comment