Saya berkenalan dengan Matematik Tambahan dan jatuh cinta pada cabaran dan keindahannya. Guru yang bertanggungjawab membina kasih saya pada mata pelajaran ini ialah Cikgu Ahmad Kamal. Dia seorang yang selamba, tetapi hebat. Saya menggemari cara penerangannya terutama apabila membuktikan identiti trigonometri. Sangat seronok!
Cuma, pada bab-bab awal, sebelum ujian Mac (kalau tidak silap) berlangsung, kami ketinggalan sedikit. Bab persamaan serentak tidak sempat habis sebelum ujian. Jadi persamaan serentak tiga pembolehubah tidak sempat lagi diajar tetapi ada soalan berkenaan dalam ujian.
Saya dapat menjawab dan memperoleh markah penuh untuk soalan itu walaupun cikgu belum ajar.
Terasa hebat pula!
Sebenarnya, saya mengaplikasi sahaja apa yang sudah saya belajar. Apabila saya benar-benar faham konsep penghapusan dan penggantian bagi penyelesaian persamaan serentak dalam dua pembolehubah (yang sudah dipelajari sewaktu menengah rendah), saya sesuaikan dengan yang tiga pembolehubah pula dan ia menjadi. Waktu itu saya seronok, dan sekarang saya dapat kaitkan dengan kefahaman konsep.
Bila pelajar faham konsep, pusinglah soalan macam mana pun dia akan dapat jawab. Add Maths bukan hafalan, tetapi kefahaman dan kemahiran. Kefahaman dan kemahiran lebih tahan lama berbanding hafalan. Contohnya, sampai sekarang saya tidak pernah menghafal nilai nisbah trigonometri bagi sudut asas, tetapi saya boleh menyatakannya dengan tepat (tanpa kalkulator) apabila ditanya dengan cara melukis rajah segitiga kerana saya faham konsep segitiga dan nisbah trigonometri.
Begitu pentingnya memahami konsep, dan begitu rapuhnya hafalan dalam belajar Add Maths. Sayangnya, kita gagal membina kefahaman sebegini dalam kalangan pelajar kita. Kita sibuk dengan teknik menjawab, sedangkan itu bukan pokok utama.
Saya cintakan Add Maths, tetapi semakin hari kualiti pelajar saya semakin teruk. Saya tidak tahu di mana silapnya.
No comments:
Post a Comment