Sunday, March 23, 2014

Menghitung A

Tibalah kini saatnya menanya dan ditanya, berapa A?

Bagi yang A nya bertingkat-tingkat tentu senyum sampai ke telinga apabila soalan sebegitu diterima. Berbaloinya usahaku selama ini dan inilah lambang kebijaksanaan yang tiada tandingnya.

Bagi yang A cuma seketul dua atau tiada langsung, tersipu tidak, tersenyum pun tidak. Ah, cukup makan sahaja.

Tinggi sungguh nilai A di negara kita. Mengatasi segala nilai-nilai yang lain.

Saya sangat mementingkan akademik tetapi bukan semata-mata bilangan A yang tercatat di atas sijil. Akademik lebih daripada itu. Saya mahu satu kesungguhan untuk terus mencari dan menghayati ilmu, ditanam dalam jiwa pelajar kita sejak awal pendidikan mereka. Bukan untuk A, tetapi untuk diterap dan digunapakai dalam setiap aspek kehidupan.

Pengalaman lalu banyak mengajar saya. Apa yang saya belajar dalam alam menengah saya kebanyakannya berlalu begitu sahaja selain daripada apa yang saya amalkan sehingga sekarang. Jangan tanya saya tentang Sejarah atau Fizik walaupun saya mendapat A untuk kedua mata pelajaran itu kerana saya tidak pernah menggunakannya. Kimia dan Biologi apatah lagi. Banggakah saya jika orang melihat berbiji-biji A tersusun dalam sijil SPM saya tetapi kini tidak lagi mampu memanfaatkannya? Berbaloikah?

Untuk ke universiti memang bilangan A diambilkira tetapi ia bukan segala-galanya. Apa yang penting sebagai pelajar kita mesti tahu arah yang ingin kita tuju. Tilik betul-betul pencapaian kita. Jika keupayaan kita bukan di landasan sains, tiada salahnya mengalih arah ke bidang sastera. Jangan dikastakan bidang-bidang itu kerana upaya manusia berbeza dan negara kita bukan terbina daripada graduan sains semata. Percayalah, kita lebih tahu diri kita. Bukan ibu, bukan bapa, apatah lagi guru.  Mereka cuma memberi pandangan sedang keputusan jitu tetap pada diri sendiri.

Cabaran masa depan tentu semakin hebat. Ubahlah minda agar tidak hanya berpusat pada bilangan A tetapi merangkumi segala ruang yang ada terutama kemandirian dalam meneruskan hidup.

No comments:

Post a Comment