Bukan niat nak men'condemn' siapa-siapa, sekadar luahan perasaan sahaja!
Akhir Disember 2009, setelah berbincang dan mempertimbangkan dari pelbagai segi, saya dan suami bersetuju untuk menukar kereta kami kepada sebuah kereta yang lebih besar dan selesa. Pilihan kami waktu itu ialah Toyota Camry 2.0G berwarna hitam yang berharga RM154 990. Atas saranan sahabat suami saya, kami menuju ke sebuah syarikat kereta yang terletak di bandar Kota Bharu. Berurusan dengan jurujualnya, Z, kami diberi kesempatan meninjau-ninjau kereta idaman kami itu dan sangat berpuas hati dan berminat dengan segala spesifikasinya. Hati rasa tidak sabar untuk memiliki kereta tersebut tetapi Z yang lembut dan bersopan itu memaklumkan stok kereta Camry 2010 hanya akan tiba pada bulan Februari nanti.
Dengan membayar wang tempahan RM3000, kami bersabar menunggu tarikh ketibaan kereta kami ini. Dalam hati sudah terbayang-bayang untuk pergi bercuti dan berehat ke tempat-tempat peranginan dengan kereta baru! Sementara itu, kami menggunakan kereta Perodua Kancil yang sudah berusia 12 tahun untuk bergerak ke sana ke mari.
Tiba Februari, kami menelefon Z tersebut bertanyakan kereta kami. Malangnya stok belum tiba. Dia minta kami bersabar untuk beberapa waktu lagi.
Kebetulan seorang guru wanita yang mengajar di sekolah yang sama dengan suami saya memberitahu, dia juga menempah sebuah Toyota Camry 2.oG berwarna hitam di sebuah syarikat kereta yang lain. Lalu kami pun sama-sama menunggu dan tentunya berharap kereta kami akan tiba dahulu.
Apa yang berlaku, pada Mac baru-baru ini guru wanita tersebut telah pun menerima Toyota Camrynya, sedangkan kami masih ternanti-nanti. Memang kami rasa sangat tidak senang dengan syarikat kereta kami, tapi tidak mengapalah, mungkin tidak berapa lama lagi kereta kami pula menyusul.
Hendak dijadikan cerita, seorang teman suami pula memaklumkan sahabatnya yang juga menempah Toyota Camry sekitar awal tahun ini sudah pun menerima kereta tersebut. Kali ini kami rasa amat kecewa. Apa yang tidak kena sebenarnya sehingga orang yang menempah lebih lewat dari kami terlebih dahulu mendapat kereta itu?
Suami saya menelefon Z, dan meminta untuk berurusan dengan bossnya tetapi bossnya pula tiada. Hati sudah rasa tidak senang. Suami memberitahu Z jika kereta masih belum tiba sekitar April ini, dia ingin membatalkan tempahan dan berurusan dengan syarikat lain pula. Z bersetuju sahaja.
Semalam, seorang rakan memberitahu ada sebuah Toyota Camry 2.0G di kedai A dan suami terus ke sana untuk bertanya. Selepas berbincang beberapa ketika, mereka setuju menjualkan kereta tersebut kepada suami saya. Suami memaklumkan kepada boss kedai Z yang dia ingin membatalkan tempahan di kedai Z. Bossnya bersetuju sahaja dan tidak banyak bertanya.
Hari ini, pulang dari sekolah suami terus ke kedai A untuk menguruskan pembelian Camry itu. Segalanya berjalan lancar sehinggalah petang tadi, jurujual di kedai A memaklumkan boss Z menelefonnya dan marah-marah kerana mengambil pelanggannya (suami saya). Katanya tindakan mengambil pelanggan syarikat lain seperti itu tidak beretika dan dia minta pulangkan pelanggannya! Aduh... mengapa begini? Mengapa susah sangat kami nak dapat sebuah kereta baru?
Jurujual kedai A memberitahu lagi, Camry tersebut akan di hantar ke kedai Z dan suami saya kena berurusan di sana. Sekali lagi kami rasa tidak senang. Mengapa jadi begini? Kami sungguh tidak faham!
Dalam keadaan yang bercelaru dan keliru ini, suami saya memaklumkan kepada jurujual A, jika dia perlu berurusan di kedai Z, dia akan membatalkan tempahan ini. Biarlah tidak dapat Camry pun, daripada mendepani situasi yang sesukar ini!
Entahlah, mungkin Allah nak uji kesabaran kami, kewarasan tindakan kami juga keikhlasan hati kami. Kali ini saya memberitahu suami, batalkan sahaja tempahan itu. Mungkin Camry bukan rezeki kita. Banyak lagi kereta jenama lain di luar sana yang boleh kita beli!
Hmmmmm...
Akhir Disember 2009, setelah berbincang dan mempertimbangkan dari pelbagai segi, saya dan suami bersetuju untuk menukar kereta kami kepada sebuah kereta yang lebih besar dan selesa. Pilihan kami waktu itu ialah Toyota Camry 2.0G berwarna hitam yang berharga RM154 990. Atas saranan sahabat suami saya, kami menuju ke sebuah syarikat kereta yang terletak di bandar Kota Bharu. Berurusan dengan jurujualnya, Z, kami diberi kesempatan meninjau-ninjau kereta idaman kami itu dan sangat berpuas hati dan berminat dengan segala spesifikasinya. Hati rasa tidak sabar untuk memiliki kereta tersebut tetapi Z yang lembut dan bersopan itu memaklumkan stok kereta Camry 2010 hanya akan tiba pada bulan Februari nanti.
Dengan membayar wang tempahan RM3000, kami bersabar menunggu tarikh ketibaan kereta kami ini. Dalam hati sudah terbayang-bayang untuk pergi bercuti dan berehat ke tempat-tempat peranginan dengan kereta baru! Sementara itu, kami menggunakan kereta Perodua Kancil yang sudah berusia 12 tahun untuk bergerak ke sana ke mari.
Tiba Februari, kami menelefon Z tersebut bertanyakan kereta kami. Malangnya stok belum tiba. Dia minta kami bersabar untuk beberapa waktu lagi.
Kebetulan seorang guru wanita yang mengajar di sekolah yang sama dengan suami saya memberitahu, dia juga menempah sebuah Toyota Camry 2.oG berwarna hitam di sebuah syarikat kereta yang lain. Lalu kami pun sama-sama menunggu dan tentunya berharap kereta kami akan tiba dahulu.
Apa yang berlaku, pada Mac baru-baru ini guru wanita tersebut telah pun menerima Toyota Camrynya, sedangkan kami masih ternanti-nanti. Memang kami rasa sangat tidak senang dengan syarikat kereta kami, tapi tidak mengapalah, mungkin tidak berapa lama lagi kereta kami pula menyusul.
Hendak dijadikan cerita, seorang teman suami pula memaklumkan sahabatnya yang juga menempah Toyota Camry sekitar awal tahun ini sudah pun menerima kereta tersebut. Kali ini kami rasa amat kecewa. Apa yang tidak kena sebenarnya sehingga orang yang menempah lebih lewat dari kami terlebih dahulu mendapat kereta itu?
Suami saya menelefon Z, dan meminta untuk berurusan dengan bossnya tetapi bossnya pula tiada. Hati sudah rasa tidak senang. Suami memberitahu Z jika kereta masih belum tiba sekitar April ini, dia ingin membatalkan tempahan dan berurusan dengan syarikat lain pula. Z bersetuju sahaja.
Semalam, seorang rakan memberitahu ada sebuah Toyota Camry 2.0G di kedai A dan suami terus ke sana untuk bertanya. Selepas berbincang beberapa ketika, mereka setuju menjualkan kereta tersebut kepada suami saya. Suami memaklumkan kepada boss kedai Z yang dia ingin membatalkan tempahan di kedai Z. Bossnya bersetuju sahaja dan tidak banyak bertanya.
Hari ini, pulang dari sekolah suami terus ke kedai A untuk menguruskan pembelian Camry itu. Segalanya berjalan lancar sehinggalah petang tadi, jurujual di kedai A memaklumkan boss Z menelefonnya dan marah-marah kerana mengambil pelanggannya (suami saya). Katanya tindakan mengambil pelanggan syarikat lain seperti itu tidak beretika dan dia minta pulangkan pelanggannya! Aduh... mengapa begini? Mengapa susah sangat kami nak dapat sebuah kereta baru?
Jurujual kedai A memberitahu lagi, Camry tersebut akan di hantar ke kedai Z dan suami saya kena berurusan di sana. Sekali lagi kami rasa tidak senang. Mengapa jadi begini? Kami sungguh tidak faham!
Dalam keadaan yang bercelaru dan keliru ini, suami saya memaklumkan kepada jurujual A, jika dia perlu berurusan di kedai Z, dia akan membatalkan tempahan ini. Biarlah tidak dapat Camry pun, daripada mendepani situasi yang sesukar ini!
Entahlah, mungkin Allah nak uji kesabaran kami, kewarasan tindakan kami juga keikhlasan hati kami. Kali ini saya memberitahu suami, batalkan sahaja tempahan itu. Mungkin Camry bukan rezeki kita. Banyak lagi kereta jenama lain di luar sana yang boleh kita beli!
Hmmmmm...
No comments:
Post a Comment