SPM 1989, masih segar dan manis dalam ingatan.
Hari pertama, Isnin 30hb Oktober saya melangkah dengan penuh yakin ke Dewan Ibnu Sina Maktab Rendah Sains MARA Kuala Terengganu. Bernombor giliran W704 0141, saya mengambil tempat di lajur kedua dari sebelah kanan dewan. Tempat saya agak terkebelakang, tetapi tetap strategik untuk saya jeling menjeling!
Kertas Bahasa Malaysia 1 agak berbeza rupanya daripada yang selalu-selalu. Entah kenapa kami diberi kertas soalan yang menyamai kertas fotostat. Warnanya putih, dan tulisannya agak pudar. Pun mood kami tetap bagus, tidak pudar seperti warna kertas itu.
Saya menjawab penuh yakin. Persediaan saya cukup hebat. Saya membeli sebatang pen berdakwat basah yang agak mahal dan menulis dengan tulisan sebiji-sebiji supaya pemeriksa tidak sukar membacanya nanti. Karangan yang saya jawab itu ialah karangan bentuk ucapan dan tulisan saya sangat cantik sekali!
Seterusnya, kertas dua menyusul. Sekali lagi saya terkejut. Kali ini kertasnya biru dan tulisannya terang - sama seperti kertas tahun-tahun lepas - tetapi soalannya telah pun saya telaah skemanya! Dua hari sebelum peperiksaan, kami satu asrama menerima skema bagi kertas dua BM. Dek kerana tidak percaya, maka saya hanya membaca sekali lalu sahaja. Dalam hati berkata, "tak mungkin boleh bocor!"
Saya membebel dalam hati. Geram! Mana boleh macam ini? Tentu kawan-kawan saya yang menghafal skema itu menjawab soalan dengan senyuman. Saya memang terganggu dan gagal memberi tumpuan. Mujurlah, kes soalan bocor ini cepat dilaporkan dan pada hari terakhir peperiksaan SPM (15 November) kami 're-sit' kertas dua BM itu.
Alhamdulillah, saya berjaya mendapat gred A1 untuk BM.
Kertas seterusnya ialah Bahasa Inggeris. Saya mencuba sehabis baik, dengan resepi yang sama seperti BM juga. Menulis dengan tulisan paling cantik, dan menjawab dengan penuh keyakinan. Tetapi saya hanya mampu mencapai gred C3 sahaja. Alhamdulillah.
Pendidikan Agama Islam, saya tempuhi dengan berhati-hati. Malam sebelum peperiksaan, ada beberapa orang pelajar lelaki menghantar tajuk-tajuk yang mereka kata 'bocor' untuk PAI. Saya pun memberi tumpuan pada tajuk-tajuk tersebut, malangnya ia tidak keluar langsung! Mujur juga saya tidak buntu, dan berjaya mendapat gred A1 untuk PAI.
Sejarah pula, memberi kepuasan yang amat tinggi buat saya. Saya bersama kawan saya, Sarina menghafal fakta-fakta yang diberi oleh Cikgu Mohd Zaki pada malam sebelum peperiksaan itu. Banyak betul yang kami hafal, dan alhamdulillah, semuanya keluar dalam soalan! Saya menjawab dengan penuh yakin dan penuh perasaan! Seperti dijangka, saya mencatat A1 untuk Sejarah.
Mata pelajaran yang paling saya takuti ialah Kimia. Sungguh saya kurang menguasai subjek ini, namun saya tetap berdoa agar saya mampu menjawab dengan baik. Sehari sebelum peperiksaan, saya menelaah satu eksperimen dan menghafal langkah-langkah serta keputusan dan kesimpulannya. Apabila menjawab soalan esei esoknya, eksperimen itulah yang saya tulis walaupun saya tidak tahu adakah ia mengikut kehendak soalan. Sebaik pengawas memaklumkan "masa menjawab sudah tamat" saya berasa badan saya menggigil. Saya takut betul. Saya rasa saya mahu saja memberitahu pengawas itu, "cikgu, kalau saya hantar besok boleh tak?" kerana saya sangat tidak yakin langsung dengan jawapan saya.
Pun, alhamdulillah kerana Kimia saya tertera gred C3.
Matematik Moden pula menjadi mata pelajaran yang paling mengecewakan saya. Saya berasa sungguh yakin dan bersemangat sewaktu menjawab kertas ini dan meletakkan target A1 tetapi gred saya hanya A2. Ia tersasar dan sungguh saya kecewa. Mujurlah Matematik Tambahan menjadi penawar. Kertas 1 saya mampu menjawab dengan baik, tanpa sedikit pun tersekat. Cuma kertas dua saya agak ragu-ragu dengan jawapan soalan Fungsi dan soalan Janjang. Saya cuma target untuk C3, tetapi saya mendapat A2. Alhamdulillah.
Kertas Fizik, saya hadapi dengan fikiran dan emosi yang stabil. Ia tidak terlalu sukar dan saya telah memberi segala yang ada pada saya untuk subjek ini. Alhamdulillah, saya memperoleh A2.
Dan Biologi, menjadi subjek yang paling tidak cemerlang. Saya tidak mampu memberi yang terbaik kerana kesilapan saya berlaku pada kertas Amali lagi. Pun saya bersyukur dengan gred C4 untuk Biologi saya.
Keseluruhannya, saya mendapat 6A dengan agregat 9.
Alhamdulillah.
Hari pertama, Isnin 30hb Oktober saya melangkah dengan penuh yakin ke Dewan Ibnu Sina Maktab Rendah Sains MARA Kuala Terengganu. Bernombor giliran W704 0141, saya mengambil tempat di lajur kedua dari sebelah kanan dewan. Tempat saya agak terkebelakang, tetapi tetap strategik untuk saya jeling menjeling!
Kertas Bahasa Malaysia 1 agak berbeza rupanya daripada yang selalu-selalu. Entah kenapa kami diberi kertas soalan yang menyamai kertas fotostat. Warnanya putih, dan tulisannya agak pudar. Pun mood kami tetap bagus, tidak pudar seperti warna kertas itu.
Saya menjawab penuh yakin. Persediaan saya cukup hebat. Saya membeli sebatang pen berdakwat basah yang agak mahal dan menulis dengan tulisan sebiji-sebiji supaya pemeriksa tidak sukar membacanya nanti. Karangan yang saya jawab itu ialah karangan bentuk ucapan dan tulisan saya sangat cantik sekali!
Seterusnya, kertas dua menyusul. Sekali lagi saya terkejut. Kali ini kertasnya biru dan tulisannya terang - sama seperti kertas tahun-tahun lepas - tetapi soalannya telah pun saya telaah skemanya! Dua hari sebelum peperiksaan, kami satu asrama menerima skema bagi kertas dua BM. Dek kerana tidak percaya, maka saya hanya membaca sekali lalu sahaja. Dalam hati berkata, "tak mungkin boleh bocor!"
Saya membebel dalam hati. Geram! Mana boleh macam ini? Tentu kawan-kawan saya yang menghafal skema itu menjawab soalan dengan senyuman. Saya memang terganggu dan gagal memberi tumpuan. Mujurlah, kes soalan bocor ini cepat dilaporkan dan pada hari terakhir peperiksaan SPM (15 November) kami 're-sit' kertas dua BM itu.
Alhamdulillah, saya berjaya mendapat gred A1 untuk BM.
Kertas seterusnya ialah Bahasa Inggeris. Saya mencuba sehabis baik, dengan resepi yang sama seperti BM juga. Menulis dengan tulisan paling cantik, dan menjawab dengan penuh keyakinan. Tetapi saya hanya mampu mencapai gred C3 sahaja. Alhamdulillah.
Pendidikan Agama Islam, saya tempuhi dengan berhati-hati. Malam sebelum peperiksaan, ada beberapa orang pelajar lelaki menghantar tajuk-tajuk yang mereka kata 'bocor' untuk PAI. Saya pun memberi tumpuan pada tajuk-tajuk tersebut, malangnya ia tidak keluar langsung! Mujur juga saya tidak buntu, dan berjaya mendapat gred A1 untuk PAI.
Sejarah pula, memberi kepuasan yang amat tinggi buat saya. Saya bersama kawan saya, Sarina menghafal fakta-fakta yang diberi oleh Cikgu Mohd Zaki pada malam sebelum peperiksaan itu. Banyak betul yang kami hafal, dan alhamdulillah, semuanya keluar dalam soalan! Saya menjawab dengan penuh yakin dan penuh perasaan! Seperti dijangka, saya mencatat A1 untuk Sejarah.
Mata pelajaran yang paling saya takuti ialah Kimia. Sungguh saya kurang menguasai subjek ini, namun saya tetap berdoa agar saya mampu menjawab dengan baik. Sehari sebelum peperiksaan, saya menelaah satu eksperimen dan menghafal langkah-langkah serta keputusan dan kesimpulannya. Apabila menjawab soalan esei esoknya, eksperimen itulah yang saya tulis walaupun saya tidak tahu adakah ia mengikut kehendak soalan. Sebaik pengawas memaklumkan "masa menjawab sudah tamat" saya berasa badan saya menggigil. Saya takut betul. Saya rasa saya mahu saja memberitahu pengawas itu, "cikgu, kalau saya hantar besok boleh tak?" kerana saya sangat tidak yakin langsung dengan jawapan saya.
Pun, alhamdulillah kerana Kimia saya tertera gred C3.
Matematik Moden pula menjadi mata pelajaran yang paling mengecewakan saya. Saya berasa sungguh yakin dan bersemangat sewaktu menjawab kertas ini dan meletakkan target A1 tetapi gred saya hanya A2. Ia tersasar dan sungguh saya kecewa. Mujurlah Matematik Tambahan menjadi penawar. Kertas 1 saya mampu menjawab dengan baik, tanpa sedikit pun tersekat. Cuma kertas dua saya agak ragu-ragu dengan jawapan soalan Fungsi dan soalan Janjang. Saya cuma target untuk C3, tetapi saya mendapat A2. Alhamdulillah.
Kertas Fizik, saya hadapi dengan fikiran dan emosi yang stabil. Ia tidak terlalu sukar dan saya telah memberi segala yang ada pada saya untuk subjek ini. Alhamdulillah, saya memperoleh A2.
Dan Biologi, menjadi subjek yang paling tidak cemerlang. Saya tidak mampu memberi yang terbaik kerana kesilapan saya berlaku pada kertas Amali lagi. Pun saya bersyukur dengan gred C4 untuk Biologi saya.
Keseluruhannya, saya mendapat 6A dengan agregat 9.
Alhamdulillah.
No comments:
Post a Comment