Thursday, August 21, 2014

Dialog


Dialog 1

"Kak Ti ada internet banking kan?"

"Ya, kenapa?"

"Nak minta tolong bank in duit. Saya ada beli kain sutera Terengganu kut internet".

"Oh.. boleh".

Dialog 2

"Ti, tolong akak boleh?"

"Tolong apa kak?"

"LHDN dah hantar surat kat akak sebab belum bayar cukai. Ti bayarkan dengan cimbclicks ya? Akak tak sempat la nak pergi bank..."

"Oh.. boleh".

Dialog 3

"Sis! Saya nak minta tolong belikan tiket Air Asia. Saya nak pergi KL dengan suami".

"Bila?"

"Nanti saya mesej detailsnya ya!"

"Ok".

Dialog 4

"Kak Ti ada Cimbclicks kan? Saya nak minta tolong bayarkan PTPTN saya".

Tapi boleh bayar di pejabat pos kan?"

"Orang ramai sangat beratur semalam..."

"Oh, tak apalah."

Dialog 5

"Ti, saya ada berkenan dengan tudung kat internet. Ni saya dah tulis laman dan kod tudung tu. Ti tolong tempah ya..."

"Oh, ok.."


Dialog 6(orang yang sama dengan Dialog 1)

Dia datang berbisik, "Kak Ti, nak minta tolong lagi sekali.."

"Ya, tolong apa?" ( Dalam hati dah boleh agak)

"Jangan cakap kuat-kuat. Saya beli kain lagi. Kak Ti tolong transfer duit ya. Saya tak sempat nak pergi bank.."

"Kalau macam ni, kena buatlah Internet Banking sendiri..." Tutur saya sambil senyum. Hati dah rasa kering. Apa, aku ni kaunter bank ke?

"Tu la.. nak buat juga tapi tak sempat lagi".

Jujurnya, saya sudah semakin tidak ikhlas membantu mereka yang seperti mengambil kesempatan sebegini. Mereka tahu internet banking tu satu keperluan tapi masih mahu menumpang-numpang. Kalau terdesak atau memang sangat-sangat perlu saya tak kisah. Ini tidak, siap beritahu "malam tadi anak saya tolong saya carikan kain kat web Desa Murni. Saya kata, umi nak bayar macam mana? Anak saya jawab, suruh je kawan umi tu bayarkan!"

Saya rasa, sayalah orang yang paling tak suka menyusahkan orang dalam urusan peribadi. Selagi saya mampu, saya buat sendiri. Paling tidak pun, jika tak mampu sangat saya meminta bantuan ahli keluarga. Suami atau adik beradik. Tapi kalau nak menyusahkan rakan tempat kerja, itu perkara terakhir akan saya buat. Sebab, saya tidak tahu suasana kehidupan dan perjalanan harian mereka. Mungkin sahaja permintaan saya bakal menyusahkan mereka.

Tetapi malang, orang lain tidak berfikir begitu. Saya digunakan sepenuhnya.

Saya sudah hilang rasa ikhlas dalam bab sebegini. Selepas ini saya bakal menjawab TIDAK.

Sent from Samsung Mobile

No comments:

Post a Comment