"Fatimah tu masa sekolah dulu pandai. Selalu dapat nombor satu. Dapat masuk sekolah sains tapi jadi cikgu aje...!"
"Eh, awak kan belajar kat asrama penuh dulu. Kenapa jadi cikgu aje?"
"Laa.. Fatimah tu jadi cikgu? Ingatkan jadi doktor!"
Dialog di atas bukan rekaan semata-mata untuk penyedap jalan cerita. Ia kisah benar yang acap kali saya dengar dan alami. Entahlah, saya tidak tahu kenapa saya rasa kurang selesa dengan cakap-cakap sebegitu. Mungkin saya terasa hati agaknya. Yalah, jadi cikgu "saja"!
Mungkin saya wajar akur dengan pemikiran klise masyarakat kita ini. Memang benar pun. Tiada apa yang silap. Saya yang berada dalam dunia perguruan hampir 12 tahun ini tidak mampu menafikan kenyataan yang satu ini. Perhatikan sahaja kes yang saya bawa ini.
Fatimah dan Zaharah ialah rakan sekampung dan belajar di sekolah rendah yang sama. Zaharah bukanlah tergolong pelajar pandai. Prestasinya sederhana sahaja. Penilaian darjah limanya cuma dapat 2A 1B dan 2C. SRP dapat empat belas agregat dan SPM pula pangkat dua. Dia masuk tingkatan enam dan mengambil aliran sastera. Dia lulus STPM 4 Prinsipal dengan 52 unit dan dapat ke universiti mengikuti kursus Persuratan Melayu. Selepas graduate, dia sambung Dip. Ed di universiti yang sama. Pada usia 25 tahun, Zaharah pun dapat jadi guru dengan gaji permulaan DG3 P1T4.
Fatimah pula terkenal sebagai pelajar pintar di sekolahnya. Tingkatan satu dia dapat masuk asrama penuh sebab penilaian darjah lima dia dapat 5A (Masa tu jumlah pelajar yang dapat 5A bukan macam sekarang yang melampau-lampau ramainya. Entah berkualiti entah tidak. Dulu satu sekolah hanya lima enam orang saja dapat 5A. Memang orang putih kata "cream of the crop"). Di asrama penuh pun dia masih cemerlang. SRP dapat 6 agregat, SPM pula dapat 11 agregat. Kalau nak ke universiti seberang laut pun boleh, tapi Fatimah suka belajar di Malaysia saja. Dia masuk matrikulasi dua tahun, kemudian dapat ke universiti ambil kursus Sains Fizik. Susah belajar Fizik ni, tapi Fatimah lulus dengan kepujian kelas dua atas. Mulanya dia ingat nak sambung master, tapi memikirkan emak ayah di kampung perlu dibantu maka dia memutuskan untuk ambil Dip Ed sahaja. Selepas setahun dia pun diterima menjadi guru dengan gaji permulaan DG3 P1T4 juga pada usia 25 tahun.
Seterusnya Fatimah dan Zaharah mengajar di sekolah yang sama dan berkawan rapat kerana mereka sama-sama guru baru. Mereka juga tinggal serumah dan berulang-alik ke sekolah bersama-sama.
Jadi, apa bezanya Fatimah dan Zaharah? Sama sahaja kan? Walaupun Fatimah cemerlang masa sekolah, belajar kursus yang susah masa di universiti manakala Zaharah biasa-biasa sahaja di sekolah, kursus di universiti pun tidak sesusah Fatimah tetapi akhirnya mereka sama-sama menjadi guru. Tentu sekali pandangan masyarakat kepada Fatimah ialah seperti dialog-dialog di atas.
Manakala tugas doktor, jurutera, peguam, majistret, arkitek dan pensyarah dianggap hebat kerana penjawat-penjawatnya terdiri daripada golongan pelajar yang sentiasa cemerlang. Bukan seperti jawatan guru, SPM 3 kali dan STPM 2 kali masih boleh jadi guru!
Saya bukan ingin memandang rendah pada siapa-siapa tetapi sekadar menyuarakan sedikit pandangan tentang minda masyarakat kita. Bukan masyarakat sahaja, tetapi dalam kalangan guru sendiri pun terbit dialog-dialog sebegitu. Mereka seperti membanding-bandingkan sesama mereka dengan berkata, "Dulu Fatimah pandai, tapi sekarang jadi cikgu macam saya je..!"
Terpulanglah pada anda untuk menilai sendiri. Wallahua'lam.
"Eh, awak kan belajar kat asrama penuh dulu. Kenapa jadi cikgu aje?"
"Laa.. Fatimah tu jadi cikgu? Ingatkan jadi doktor!"
Dialog di atas bukan rekaan semata-mata untuk penyedap jalan cerita. Ia kisah benar yang acap kali saya dengar dan alami. Entahlah, saya tidak tahu kenapa saya rasa kurang selesa dengan cakap-cakap sebegitu. Mungkin saya terasa hati agaknya. Yalah, jadi cikgu "saja"!
Mungkin saya wajar akur dengan pemikiran klise masyarakat kita ini. Memang benar pun. Tiada apa yang silap. Saya yang berada dalam dunia perguruan hampir 12 tahun ini tidak mampu menafikan kenyataan yang satu ini. Perhatikan sahaja kes yang saya bawa ini.
Fatimah dan Zaharah ialah rakan sekampung dan belajar di sekolah rendah yang sama. Zaharah bukanlah tergolong pelajar pandai. Prestasinya sederhana sahaja. Penilaian darjah limanya cuma dapat 2A 1B dan 2C. SRP dapat empat belas agregat dan SPM pula pangkat dua. Dia masuk tingkatan enam dan mengambil aliran sastera. Dia lulus STPM 4 Prinsipal dengan 52 unit dan dapat ke universiti mengikuti kursus Persuratan Melayu. Selepas graduate, dia sambung Dip. Ed di universiti yang sama. Pada usia 25 tahun, Zaharah pun dapat jadi guru dengan gaji permulaan DG3 P1T4.
Fatimah pula terkenal sebagai pelajar pintar di sekolahnya. Tingkatan satu dia dapat masuk asrama penuh sebab penilaian darjah lima dia dapat 5A (Masa tu jumlah pelajar yang dapat 5A bukan macam sekarang yang melampau-lampau ramainya. Entah berkualiti entah tidak. Dulu satu sekolah hanya lima enam orang saja dapat 5A. Memang orang putih kata "cream of the crop"). Di asrama penuh pun dia masih cemerlang. SRP dapat 6 agregat, SPM pula dapat 11 agregat. Kalau nak ke universiti seberang laut pun boleh, tapi Fatimah suka belajar di Malaysia saja. Dia masuk matrikulasi dua tahun, kemudian dapat ke universiti ambil kursus Sains Fizik. Susah belajar Fizik ni, tapi Fatimah lulus dengan kepujian kelas dua atas. Mulanya dia ingat nak sambung master, tapi memikirkan emak ayah di kampung perlu dibantu maka dia memutuskan untuk ambil Dip Ed sahaja. Selepas setahun dia pun diterima menjadi guru dengan gaji permulaan DG3 P1T4 juga pada usia 25 tahun.
Seterusnya Fatimah dan Zaharah mengajar di sekolah yang sama dan berkawan rapat kerana mereka sama-sama guru baru. Mereka juga tinggal serumah dan berulang-alik ke sekolah bersama-sama.
Jadi, apa bezanya Fatimah dan Zaharah? Sama sahaja kan? Walaupun Fatimah cemerlang masa sekolah, belajar kursus yang susah masa di universiti manakala Zaharah biasa-biasa sahaja di sekolah, kursus di universiti pun tidak sesusah Fatimah tetapi akhirnya mereka sama-sama menjadi guru. Tentu sekali pandangan masyarakat kepada Fatimah ialah seperti dialog-dialog di atas.
Manakala tugas doktor, jurutera, peguam, majistret, arkitek dan pensyarah dianggap hebat kerana penjawat-penjawatnya terdiri daripada golongan pelajar yang sentiasa cemerlang. Bukan seperti jawatan guru, SPM 3 kali dan STPM 2 kali masih boleh jadi guru!
Saya bukan ingin memandang rendah pada siapa-siapa tetapi sekadar menyuarakan sedikit pandangan tentang minda masyarakat kita. Bukan masyarakat sahaja, tetapi dalam kalangan guru sendiri pun terbit dialog-dialog sebegitu. Mereka seperti membanding-bandingkan sesama mereka dengan berkata, "Dulu Fatimah pandai, tapi sekarang jadi cikgu macam saya je..!"
Terpulanglah pada anda untuk menilai sendiri. Wallahua'lam.
No comments:
Post a Comment